Announcement

Assalamualaikum,blog ni baru lagi,sila support blog ini dengan meng"bookmark"kan website ini dan memberi komen pada mana-mana artikel.Jutaan terima kasih kepada semua readers/viewers/bloggers/raingers/scenesters kerana memberi sokongan kepada kami untuk terus berjuang dalam arena muzik rock especially indie bands.
Kami menghargai usaha anda untuk terus menyokong kami dengan memberi apa jua bentuk cadangan,idea dll. supaya website kami boleh develop dengan lebih baik.Mudah saja,klik saja di link yang termaktub di bawah ini untuk pergi ke peti cadangan. :)
http://revolusirockmalaya.blogspot.com/search/label/Peti%20Cadangan

Cheers!,
Mr Revolusi

Kotak Jeritan


Free chat widget @ ShoutMix
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sabtu, Mac 29, 2008

Ape itu indie?

Independent(Industrial)


Artis yang boleh diberi contoh ialah Hujan, MeetUncleHussein, Missing Chapter, Revenge, Sevencollartshirt, Bau, Nitrus dan sebagainya. Independent artis BERGERAK SENDIRI/SOLO dalam penjualan album, promosi dan sebagainya. Kalau nk kontek mereka nk buat perform, kita on direct kepada artis. Tanpa perlu orang tengah/record label seperti artis mainstream. Kualiti lagu dalam independent adalh 100% kerana artis sendiri yang men’setting’ sound mereka mengikut citarasa sendiri. mungkin ada sedikit bantuan dari engineer sound, tetapi sedikit saja. Mari kita ambil contoh HUJAN: mereka bergerak sendiri dalam mempromosikan band mereka keseluruh malaysia.


Tak dinafikan mereka ada PR, manager. Itu bukan menunjukkan mereka mainstream kalau mereka ada PR atau manager. Sebabnya mudah, ‘manager yang ikut cakap artis’. Kalau mainstream, artis ikut cakap manager! Malah, kita dapat lihat dalam show HUJAN, mudah sahaja untuk audiens bergaul rapat dengan HUJAN tanpa di kawal oleh mana2 bodyguard, Hujan sendiri yang datang kepada audiens. Nk dekat dengan MAWI kt show? Sorilah.. Kena beratur panjang.. Sinonimnya, HUJAN , meetunclehussein, bittersweet dan mana2 artis independent yang lagunya kluar radio adalah “ARTIS YANG BERTAPAK DI INDEPENDENT TETAPI MEMPUNYAI POPULARITI,PEMINAT DALAM KANCAH MAINSTREAM”. Ingat itu.

Independent bermakna artis tidak bernaung dalam record label besar. Mereka memutuskan acuan musik mengikut citarasa sendiri. Butterfingers ketika awal penubuhan adalh independent, tetapi bertukar mainstream setelah menyertai EMI, kini ‘kembali semula ke arah independent setelah keluar dari EMI’ So, ada apa lagi nk tanya pasal independent? ha lupa, independent band/artis ni semuanya keluar modal sendiri nak buat album. Bukan syarikat rakaman yg tanggung tau..
p/s: Independent ni pun terbahagi kepada dua part.
1. Yang berduit/ada modal besar - seperti HUJAN,meetunclehussein,estranged, komplot
2. Yang kurang berduit/kurang modal besar - seperti… er.. anda fikir sendiri je lah. mana2 band/artis yang kurang bergerak buat show.

written by sampah.

0 komen dah: