Announcement

Assalamualaikum,blog ni baru lagi,sila support blog ini dengan meng"bookmark"kan website ini dan memberi komen pada mana-mana artikel.Jutaan terima kasih kepada semua readers/viewers/bloggers/raingers/scenesters kerana memberi sokongan kepada kami untuk terus berjuang dalam arena muzik rock especially indie bands.
Kami menghargai usaha anda untuk terus menyokong kami dengan memberi apa jua bentuk cadangan,idea dll. supaya website kami boleh develop dengan lebih baik.Mudah saja,klik saja di link yang termaktub di bawah ini untuk pergi ke peti cadangan. :)
http://revolusirockmalaya.blogspot.com/search/label/Peti%20Cadangan

Cheers!,
Mr Revolusi

Kotak Jeritan


Free chat widget @ ShoutMix
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jumaat, April 18, 2008

Kebangkitan penulis "Underground"

KEBIASAANNYA sesuatu yang dianggap 'underground' atau secara tersembunyi memang payah untuk dikenali apatah lagi memasang angan-angan menjadi popular. Istilah underground sering disogok kepada mereka yang cenderung menyebarkan idealogi serta elemen karya khusus untuk kelompok individu sealiran.

Maka, tidak hairan kelompok seniman jalanan sebegini kurang mendapat perhatian disebabkan kurangnya promosi dan medium untuk menyebarkan aliran seni untuk disampaikan. Sebaliknya penggiat seni yang lebih jelas objektif hala tuju dalam karyanya mudah untuk diterima umum.

Kaitan penerimaan umum terhadap sesuatu karya itu begitu subjektif. Tidak kiralah medium yang disampaikan dalam bentuk muzik, penulisan mahupun pementasan yang jelas merungkai kepada tahap pemikiran dan penerimaan seseorang dalam menilai makna tersirat dan tersurat.

Sebagaimana penciptaan sesebuah lagu, bagaikan tidak sempurna sesuatu genre muzik itu jika tidak digandingkan secara sempurna dengan liriknya. Bahasa yang dipilih bagi melengkapi bait lirik lagu juga memainkan peranan dalam membentuk alirannya tersendiri. Jika kena pada gaya dan lenggoknya, sesuatu muzik itu secara sendirinya diterima dan seterusnya menjadi siulan ramai 'pemujanya'.

Begitu jugalah halnya karya dalam bentuk penulisan novel dan cerpen yang realitinya mempunyai jalan ceritanya yang tersendiri. Jangan tidak tahu, di sebalik kemeriahan penerbitan buku di pasaran tempatan, terdapat ruang kecil mewakili kelompok penulis angkatan baru.

0 komen dah: